جنگل های ارسباران

ارائه جدیدترین اطلاعات در زمینه خرید بلیط هواپیما

جنگل های ارسباران

۲۲ بازديد

حالا چرا ارسباران؟
این منطقه بی نظیر که از جاذبه های دیدنی تبریز محسوب می شود، جایی است که شاخه های رود ارس به ارس می ریزند (از این رو ارسباران نامیده شده است).
ارسباران محافظت شده نهمین زیست کره رزرو شده در ایران است که 78560 هکتار وسعت با 134 کیلومتر مساحت دارد. ارتفاع از حدود متفاوت است. 256 متر در قسمت شمالی تا 2896 متر است که بالاترین ارتفاع در قسمت جنوبی منطقه است. با توجه به اهمیت منطقه در داشتن فلور غنی (حدود 1000 گونه) و جانوری به ویژه حضور گونه های نادر مانند در سال 1971 حفاظت شد و یونسکو از سال 1976 آن را به عنوان پناهگاه حیات وحش ذکر کرد. علاوه بر گیاهان غنی، وجود برخی از گونه های گیاهی و جانوری بومی، درختان برگ در منطقه وجود دارد. همچنین با توجه به اماکن تاریخی می توان قلعه های بابک و آوارسین را مشاهده کرد. علی رغم حضور دائمی قبایل و حیوانات اهلی، می توانیم ویژگی های گونه های گیاهی را در انجمن های گیاهی پیدا کنیم که دارای یک اکوسیستم پایدار هستند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد فسیل های دینوسوروس در این منطقه مکرر است. به عنوان مثال، فسیل های دینوسوروس در خارواناگ پیدا شده است.
ارسباران کجاست؟

ارسباران منطقه کوهستانی بزرگی است که از جنوب اهر تا رود ارس در استان آذربایجان شرقی ایران کشیده شده است. ارسباران قلمرو حدود 23500 عشایری است که عمدتا در مناطق حائل و انتقال زندگی می کنند (2000). فعالیت های اقتصادی در ذخیره گاه زیست کره عمدتا کشاورزی، دامداری، باغداری، زنبورداری، صنایع دستی و گردشگری است، اما فعالیت های تجاری را می توان در مناطق شهری نیز یافت.
تنوع گونه های جانوری در جنگل های ارسباران
ارسباران 215 گونه پرنده را در خود جای داده است، به ویژه گیاهان سیاهک قفقازی، کبک خاکستری، فرانکولین سیاه و قرقاول معمولی، 29 گونه خزنده، 48 گونه پستاندار، به ویژه بز وحشی، گراز وحشی، خرس قهوه ای، گرگ، سیاه گوش و پلنگ ، و 17 گونه ماهی. تلاش برای احیای مجدد، زیرگونه های منقرض شده گوزن قرمز خزر محلی در این منطقه است. گیاهان محلی شامل ممرز ، سماق و بربریس است. از ویژگی های منحصر به فرد جنگل های ارسباران، فراگیر بودن درختان وحشی خوراکی است. بدرختان بزرگ گردو و ماسه کورنوس، که در کنار نهرها به صورت وحشی رشد می کنند ، منبع درآمد مهمی برای ساکنان فراهم می کنند.
 
گونه های گیاهی عجیب و غریب تر، مانند کشمش قرمز، ترافل و گیاهان دارویی که در طب سنتی کاربرد دارند ، به طور قابل توجهی بر اهمیت اکولوژیکی منطقه ارسباران می افزایند. یکی دیگر از جاذبه های گردشگری احتمالی، اردوگاه های تابستانی قبایل نیمه مسکونی ارسباران است که به ایلات معروف هستند. از دیگر جاذبه های منطقه ارسباران چشمه های آب گرم و چشمه های آب سرد است که خوشبختانه محبوبیت زیادی در بین گردشگران و مسافران پیدا کرده است.
اسطوره شناسی
این مکان ها، به طور کلی به نام اوجاق، در مناطقی با تغییرات سریع در توپوگرافی زمین واقع شده اند و به نوعی از طریق روایت های مستقر با Djins مرتبط هستند. اکثر این سایتها دارای یک مکان برجسته قابل توجه هستند. در بعضی از مکان ها که از نظر بسیاری از روستاها مقدس هستند، مردم گاهی اوقات برای ذبح حیوانات قربانی جمع می شوند یا یک وعده غذای ساده نان و پنیر تازه پخته شده را به همراه چای ارائه می دهند. در برخی از سایت ها ، آنها سنگهای متوسطی را در اطراف برخی درختان جمع آوری کرده و نخهای رنگی یا روبان را از درختان آویزان کرده اند.
مکان های مهم تاریخی منطقه حفاظت شده ارسباران
برخی از مکانهای مهم تاریخی ارسباران عبارتند از: قلعه بابک، قلعه جوشن، اهر بازار، مقبره شیخ شعبه دین، پلهای خدا آفرین، قلعه ضحاک، محل سکونت امیر ارشد، قانتو، حمام کردشت.
 
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.